Sejarah



Sejarah Jambatan Pulau Pinang
Jambatan Pulau Pinang adalah sebuah Jambatan menghubungkan antara Pulau Pinang dan seberang perai.Pembinaan jambatan pulau pinang adalah hasil usaha dari pemimpin kerajaan BARISAN NASIONAL ketika itu untuk memastikan kemajuan dan pembangunan di kawasan pulau pinang sebagai industri pembinaan jambatan ini juga menelan kos RM 850 juta menyebabkan ramai pengkritik dan juga pihak pembangkang menyifatkan projek jambatan pulau pinang sebagai satu projek pembaziran wang rakyat ketika itu jika dahulu sebelum membina jambatan masyarakat dari seberang perai ketika itu menggunakan feri sebagai jalan alternatif ke pulau pinang setelah siap jambatan pulau pinang kebanyakan pengangkutan menjadi mudah apabila hasil dari pulau pinang dan juga hasil dari seberang perai boleh dibawa menggunakan laluan jambatan sebagai jalan perantaraan dengan lebih mudah dan cepat tempoh siap jambatan ini mengambil masa hanya 3 tahun sahaja iaitu dari tahun 1982 hingga 1985 dan mendapat pencapaian kejuruteraan cemerlang kerana struktur tengahnya  merupakan  antara  jambatan kabel penahan  (cable-stayed bridge) yang terawal di dunia dibina oleh Hyundai Engineering & Construction. Co. Ltd, Korea.
Untuk pengetahuan semua jambatan pulau pinang ini mula dibuka pada 14 September 1985 untuk kenderaan awam.Panjang keseluruhan jambatan ini adalah 13.5 km yang menjadi antara jambatan terpanjang di dunia dan di Asia ketika itu.




 Pada tahun 1921 A.R Johnson telah membina 4 buah gerabak yang melibatkan perbelanjaan sebanyak $1,573.00. Gerabak keretapi ini membawa penumpang ke atas Bukit Bendera ditarik dengan kabel di atas landasan keretapi yang curam. Majlis pembukaan bagi memulakan operasi keretapi ini dirasmikan oleh Sir Lawrence Guillemard, Gabenor Negeri-negeri Selat pada 1hb 1924. Gerabak keretapi ini bersama-sama gerabak yang lain telah membawa penumpang seramai 35 201 penumpang setelah membuat 4021 perjalanan pada tahun tersebut.
Keretapi ini juga merupakan satu-satunya keretapi mendaki bukit di Asia Tenggara. Keretapi ini direka bentuk oleh Arnold R. Johnson, seorang Jurutera Kanan Daerah, Persekutuan Keretapi Negeri-negeri Melayu. Landasan keretapi pula telah diamanahkan kepada Pengurusan Majlis Perbandaran Georgetown semenjak ia dirasmikan hingga 1hb Februari 1977 apabila diambil alih oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Keretapi rekaan Johnson ini telah digunakan  hampir 55 tahun sebelum digantikan dengan gerabak buatan Swiss pada tahun 1977.
Gerabak seberat 7.5 tan ini telah dihadiahkan kepada pihak muzium sebagai tempat letak terakhir pada 2 Disember 1977 oleh Pegurusan Keretapi Bukit Bendera setelah digantikan oleh empat gerabak moden Swiss berharga 2.3 juta ringgit. Warna asal dan alat gantian pada gerabak ini adalah merupakan bahan seperti yang asal.

      


                                    
Secara rasmi sebahagian daripada Kerajaan Kedah dan dikenali untuk orang Melayu yang telah menetap di sana sebagai Tanjung Penaga atau Pulau Kesatu lama sebelum British datang Pulau Pinang secara rasminya diduduki oleh British pada OGOS 11, 1786. Tarikh ini bertepatan dengan tarikh lahir Putera Charles dan seterusnya Francis Light bernama Pulau Pinang sebagai Pulau Prince of Wales. Fort Cornwallis telah dibina antara 1808 dan 1810 di laman Lampu pendaratan bersejarah Francis pada tahun 1786. Asalnya kubu ini adalah struktur kayu, tetapi ia telah dibina semula pada tahun 1804 dengan banduan buruh. Ia menjadi kerusi kuasa dan pusat pentadbiran British di Pulau Pinang. Nama kubu telah diambil dari pegawai tentera British yang dipanggil General Charles Cornwallis yang merupakan Gabenor Jeneral India dari tahun 1796 sehingga 1793. Cornwallis adalah pemimpin tentera British yang berjuang terhadap plumbum Amerika oleh George Washington semasa Revolusi Amerika. Dalam pertempuran itu, British telah dikalahkan dan Ketua Cornwallis menyerah dirinya kepada George Washington pada 1781.Di dalam kubu ini, terdapat meriam banyak dan salah seorang daripada mereka adalah Sri Rambai, meriam tembaga dengan sejarah yang menarik. Belanda dibentangkan kepada Sultan Johor pada tahun 1606. Walau bagaimanapun, Portugis mengambil memiliki meriam dan entah bagaimana berakhir di Jawa pada tahun 1613 dan telah disimpan di sana sehingga 1795 apabila ia telah dibawa ke Kuala Selangor.


   Pada tahun 1871, meriam Sri Rambai telah dibawa balik ke Pulau Pinang. Walau bagaimanapun, sebelum ia boleh mencapai pantai Pulau Pinang, lanun ditangkap dan melemparkan ia ke dalam laut berhampiran Esplanade.








Dibuka pada tahun 1986, Pulau Pinang Butterfly Farm - terletak di Teluk Bahang - adalah salah satu tarikan pelancong yang paling terkenal dan paling popular di Pulau Pinang. Tempat perlindungan rama-rama lapan hektar menempatkan koleksi hebatnya pelbagai spesies rama-rama serta pelbagai jenis serangga lain. Ladang ini terletak di kaki bukit Teluk Bahang - antara Taman Rimba Park dan kampung Teluk Bahang. Ia mempunyai lebih daripada 4,000 rama-rama daripada lebih daripada 120 kumpulan serta serangga lain dan reptilia.






Penang Butterfly Farm Sejarah
 David Goh, pemilik, mengasaskan ladang untuk memperkenalkan dan mempromosikan entomologi - kajian serangga - kepada orang awam Malaysia. Untuk melindungi pelbagai spesies rama-rama di pulau itu, pusat pemuliharaan ini didedikasikan untuk melindungi mereka dan habitat mereka. Walaupun kebanyakan orang tahu Ladang Rama-rama Pulau Pinang untuk menjadi tarikan pelancong, rama-rama 'selamat' ini telah mendapat reputasi antarabangsa dalam industri. Fungsi lain termasuk meningkatkan kesedaran mengenai isu-isu pemuliharaan yang berkaitan dengan habitat hutan hujan dan rama-rama.












Penang Butterfly Farm Layout
 'Muzium hidup' rumah pelbagai spesies rama-rama eksotik termasuk Rajah Brooke dan Burung Kuning terancam sayap rama-rama dan ia juga menjadi tuan rumah kepada lebih 300 spesis tumbuhan. Selain itu, ia terlibat dalam program pembiakan itu menyebabkan fungsinya sebagai pusat pendidikan, hiburan dan penyelidikan. Sementara itu, yang terletak di dalam taman, Tropical Fruit Farm - 25 ekar kebun organik dengan lebih daripada 250 jenis buah-buahan termasuk durian dan Barat India ceri. Bersama-sama dengan lawatan sekitar dusun, anda juga perlu mengambil peluang untuk mencuba buah-buahan yang lazat serta jus buah-buahan yang baru diperah



Ladang adalah rumah kepada sehingga 3,000 spesimen hidup lebih 50 spesies rama-rama yang berwarna-warni dan menawan. Terletak di kawasan seluas lapan hektar, ia adalah yang pertama tropika di dunia ladang rama-rama hidup.

Selain daripada rama-rama, terdapat juga katak, kala jengking dan serangga lain di sini hidup dalam habitat semulajadi mereka. Keindahan tempat dipertingkatkan oleh kewujudan kolam teratai, taman batu, beberapa air terjun buatan dan kolam lumpur menggelegak. Tarikan lain di ladang itu termasuk kawasan pembiakan, makmal, kawasan pameran, kedai cenderamata dan pusat maklumat

 





Kota Cornwallis

 

Kota Cornwallis terletak di hujung George Town. Diuruskan secara persendirian, boleh dikunjungi dengan yuran masuk RM1. Kota yang menghadap ke pelabuhan ini membolehkan anda melihat kegiatan di persisiran pantai dan sebelah timur dengan jelas. Di kawasan barat laut kota ini terdapat selaras meriam Belanda Seri Rambai sedia ada di situ sejak tahun 1603. Wanita tempatan meletakkan jambangan bunga pada laras meriam sebagai satu kepercayaan untuk meningkatkan kesuburan mereka. Pada tahun 2000 kota ini telah dibaikpulih dan sebahagian dari parit telah dibina semula.




Bangunan Dewan Undangan


Bangunan Dewan Undangan Negeri yang tersergam indah terletak di sepanjang Lebuh Light di sebelah selatan Padang. Senibina keseluruhan bangunan ini begitu menarik, terutamanya rekaan anjung ala-Greek yang dibina pada pertengahan abad ke-19 dan ia pernah digunakan sebagai Balai Polis. Dari Kota Cornwallis, anda boleh berjalan kaki menyusuri Esplanade menghala ke Dewan Bandaraya yang terletak hanya di seberang Padang. Esplanade ini sangat terkenal di kalangan penduduk tempatan untuk bersiar-siar di waktu petang. Berhampiran dengan bangunan Dewan Bandaraya terdapat sebaris pusat penjaja di tepi pantai yang sesuai untuk anda melapangkan fikiran sambil menikmati juadah





Tokong Kuan Yin



Anda boleh meneruskan perjalanan di tepi dinding gereja ini di sepanjang Jalan Masjid Kapitan Keling (dahulu Jalan Pitt). Jalan ini diperuntukkan bagi tempat beribadat bagi berbagai bangsa yang mengamalkan berbagai adat dan budaya di Pulau Pinang. Jika anda menghala ke depan dari gereja ini, anda akan menemui sebuah tokong Cina di sebelah kanan. Di sinilah letaknya Tokong Kuan Yin (Goddess of Mercy) yang diasaskan sebelum tahun 1800. Ia menampilkan bumbung memanjang dengan tembok atas dan rabung yang berhias indah. Ia kini merupakan sebuah tokong yang begitu popular kerana sering dikunjungi oleh golongan tua dan muda. Bangsawan atau wayang Cina dipersembahkan di medan berlantaikan granit pada setiap perayaan Kuan Yin yang diraikan tiga kali setahun.
  






PULAU PINANG 13 Feb. - Sebelum mencapai kemerdekaan pada 1957, negara pernah dijajah oleh kuasa-kuasa asing iaitu Portugis, Belanda, Jepun dan British.
Justeru, tidak hairan jika bangunan-bangunan bercirikan warisan negara-negara tersebut dapat dilihat di Malaysia, termasuk di negeri ini.
Antaranya, Muzium Perang yang terletak di puncak Bukit Batu Maung di sini.
Ia pernah digunakan sebagai pusat operasi tentera British pada sekitar 1930-an dan 1940-an.
Kedudukannya yang strategik membolehkan tentera British mengawasi tiga perempat keluasan Pulau Pinang daripada serangan musuh.
Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa kubu itu dibina pada 1930 dan kini merupakan muzium perang terbesar di Asia Tenggara.
Terletak di ketinggian 75 meter dari aras laut, kubu usang yang dikelilingi rimbunan pokok itu masih berkeadaan baik walaupun banyak kesan peluru dan bom dapat dilihat pada setiap dindingnya.
Ia dibiarkan dalam keadaan asal bagi membolehkan pengunjung merasai sendiri keadaan di situ kira-kira 60 tahun lalu.
Laluan pejalan kaki di beberapa bangunan terutama bekas berek askar masih dikekalkan dengan cat asal berwarna hijau suram.
Selain itu, banyak koleksi gambar peribadi seorang tentera British yang ditahan Jepun di situ, James Tait dipamerkan bagi memberi gambaran situasi sebenar di situ.
Terdapat juga gambar tokoh-tokoh terkenal semasa Perang Dunia Kedua seperti Jeneral Yamashita yang dikenali sebagai Harimau Malaya dan Jeneral MacArthur.
Malah, kebanyakan peralatan yang dipamerkan pula merupakan artifak asal yang dijumpai di tapak muzium seperti kuali, alat untuk menyeksa tahanan dan serpihan pinggan mangkuk.
Berbeza dengan keadaan muzium-muzium lain yang pernah kita lawati, pengunjung berpeluang merasai pengalaman unik iaitu menyusuri salah satu daripada tiga terowong yang pernah digunakan oleh askar British untuk melarikan diri semasa Jepun menyerang.
Keadaannya yang panjang, gelap, sempit dan berbelok-belok membangkitkan perasaan seram dan pengunjung perlu berjalan dalam keadaan tunduk.
Berdasarkan fakta sejarah, pada 1930 kerajaan British memperuntukkan sejumlah wang yang besar untuk membina kubu berkenaan.
Unit British Royal Engineers telah diberi tanggungjawab untuk menggali bukit tersebut bagi membina terowong bawah tanah, kubu, pusat perisikan, pusat logistik, dewan, pejabat, saluran angin, meriam, tempat tidur, tempat memasak, penjara dan kelengkapan perubatan di atas tanah seluas 20 ekar (lapan hektar) itu.
Pada 1942, kubu pertahanan British itu jatuh ke tangan tentera Jepun selepas satu pertempuran sengit membabitkan lebih 1,500 anggota tentera British termasuk askar Punjab, Gurkha dan Melayu di mana ramai yang terkorban atau ditawan.
Tentera Jepun kemudian menjadikan kubu berkenaan sebagai pusat tahanan dan penyeksaan selama lebih dua tahun sebelum menyerah kalah kepada tentera Berikat pada 1945 sekali gus menamatkan Perang Dunia Kedua.
Bermula dari itu, kubu itu ditinggal dan dibiarkan begitu saja, bagaimanapun selepas lebih 60 tahun diabaikan, ia kemudiannya dijadikan Muzium Perang bagi memperingati sejarah negara.



Masjid Terapung Pulau Pinang
Masjid ini terletak di Tanjung Bunga. Ia dibina bagi menggantikan masjid yang berdekatan dengannya yang telah ditimpa bencana tsunami. Rekaan masjid berharga RM15 juta ini adalah gabungan seni bina tempatan dan Timur Tengah. Keindahan senibinanya berkonsepkan bentuk mutiara selaras dengan jolokan sebagai 'Mutiara Timur'





Masjid Melayu (Jamek) Lebuh Acheh
Masjid ini juga adalah di antara masjid bersejarah di Pulau Pinang. Ia dibina pada tahun 1808. Sejarah Masjid Melayu Lebuh Acheh bermula pada 1792 apabila Tengku Syed Hussain Al-Aidid iaitu seorang kerabat diraja Acheh, Sumatera, Indonesia membuka sebuah kawasan perkampungan masyarakat Islam seluas 66,000 kaki persegi di Lebuh Acheh, Georgetown, Pulau Pinang.Pulau Pinang sebenarnya adalah suatu kota yang menarik dari segi sejarah tempatnya serta sejarah pengembangan agama di negeri ini. Terdapat ramai tokoh Islam yang pernah menetap serta menyumbang kepada pengembangan agama di negeri ini




Sejarah Muzium Pulau Pinang




Penduduk Pulau Pinang sudah bertahun-tahun mendesak bahawa Pulau Pinang perlu mewujudkan sebuah Muzium & Galeri Seni. Pada tahun 1941, sebuah muzium kecil dibina di Institusi St Xavier ini dengan semua spesimen telah dihapuskan oleh tindakan musuh semasa perang. Satu lagi usaha bebas telah dibuat pada tahun 1956 di bawah rangsangan Encik RP Bingham dan nukleus muzium telah dikumpulkan dalam sebuah rumah di Jalan Northam. Namun begitu, pencerobohan telah berlaku rumah ini menyebabkan koleksi menjadi berselerak dan terpaksa ditinggalkan.

Inisiatif ini kemudian diserahkan kepada Persatuan Sejarah dan Seni Pulau Pinang di mana ahli-ahlinnya bertanggunjawab menjaga keperluan Muzium & Balai Seni Lukis melalui penyelidikan, ceramah dan pameran yang diadakan pada masa dan waktu-waktu yang ditentukan.
Pada tahun 1962, tindakan telah diambil oleh Kerajaan Negeri untuk mendapatkan tempat yang sesuai. Pengambilalihan bangunan yang dimiliki sekarang pernah menempatkan Penang Free School (1821-1927) dan kemudian Hutchings School (1928-1960). Pengambilalihan bangunan ini telah diilhamkan oleh Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Beliau ingin mengekalkan bangunan lama yang bersejarah ini di mana beliau dan masyarakat yang lain pernah menjadi bekas pelajar di bangunan ini.
Pada 10 Julai 1963, Kerajaan Negeri menubuhkan Jawatankuasa pertama yang terdiri daripada pegawai dan wakil-wakil dari pelbagai institusi yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Encik Abu Hassan Abdullah untuk membincangkan penubuhan Muzium & Galeri Seni. Hasilnya ialah pembentukan satu Jawatankuasa Kerja di bawah Cik Nicol-Smith, Pensyarah Kanan dalam Bahasa Inggeris di Kolej dan Perguruan Malaya yang telah mempunyai beberapa pengalaman sebagai Kurator Muzium. Selepas tiga kali mesyuarat diadakan, Jawatankuasa Kerja ini dibentangkan pada 29 Oktober 1963 yang dikemukakan kepada Kerajaan Negeri dan diterima secara keseluruhan pada 24 Februari 1964, Muzium dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang ditubuhkan.
Walau bagaimanapun, Jawatankuasa Balai Seni Lukis bekerja keras untuk menubuhkan seksyen sendiri kerana kekurangan dana. Satu pengakhiran yang gembira telah dicapai apabila Jawatankuasa Muzium memutuskan untuk menyediakan $ 3,000/- geran dengan pejabat bersama-sama supaya Muzium & Balai Seni Lukis boleh dibuka secara rasmi kepada orang ramai pada 14 April 1965
Muzium & Balai Seni Lukis telah dirancang sebagai salah satu wilayah yang ditadbir oleh dua Jawatankuasa Kecil di bawah Jawatankuasa Utama. Pada masa itu, kakitangan Muzium terdiri daripada Yang Berhormat Kurator, seorang Setiausaha, jurutaip, empat atendan dan jaga. Mereka menjadi perintis dan teras kakitangan Muzium hingga ke hari ini.
Walaupun penekanan adalah mendapat sejarah tempatan, seni kraf dan sejarah semulajadi Pulau Pinang, Balai Seni Lukis semakin meluas skopnya melalui pameran tetap dan sementara. Matlamat terbaik boleh dirumuskan dalam plak yang mengumumkan: -
Muzium dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang telah dibuka oleh Raja Tun Uda Al-Haj Bin Raja Muhammad, Gabenor Pulau Pinang pada 14hb April 1965. Bangunan ini pernah menempatkan Penang Free School (1821-1927) dan Hutchings School (1928-1960). Demi kepentingan penduduk dan pengunjung dalam sejarah, budaya dan seni negeri Pulau Pinang dan pendidikan kanak-kanak.
Kedudukan Jawatankuasa Induk Muzium kekal ad-hoc dan tidak mempunyai status undang-undang. Mereka menjangkakan bahawa dalam masa terdekat Muzium & Galeri Seni akan diuruskan oleh sebuah Lembaga Pengarah yang bebas. Oleh itu, pada 7 Ogos 1972, enakmen yang dikenali sebagai Enakmen Lembaga Muzium Negeri 1972 telah diluluskan di Dewan Undangan Negeri di mana anggota Lembaga Pengurusan adalah bertanggungjawab menjadi Muzium dan Balai Seni Lukis sebagai sebuah Badan Berkanun.



Siapa Sebenarnya Yang Mula-mula Menduduki Pulau Pinang?

Mutakhir ini, terdapat usaha untuk menidakkan fakta sejarah bahawa Pulau Pinang atau nama asalnya Pulau Kesatu bukanlah pulau kosong semasa 'dijumpai' oleh Francis Light, sebaliknya telah lama didiami oleh orang-orang Melayu sebelum itu. Fakta palsu yang mengatakan bahawa penempatan asal di Pulau Pinang terdiri daripada orang-orang British serta pendatang dari tanah Besar China amat-amat disokong khususnya oleh para chauvinist bagi meneruskan 'Ketuanan Cina' di pulau tersebut, terutamanya setelah timbul cadangan supaya jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang digilirkan antara kaum-kaum tempatan. Idea untuk menunjukkan bahawa sesebuah kawasan di semenanjung dijumpai oleh British dan kaum-kaum lain termasuk Melayu sebagai pendatang sebenarnya berasal daripada Pemerintah Moden Singapura. Dilema Singapura yang merupakan 'sebuah pulau cina ditengah-tengah kepulauan Melayu' sebagaimana diakui oleh Lee Kuan Yew telah memaksa mereka merombak (atau mengubah?) pelajaran sejarah Singapura di sekolah-sekolah dengan mengatakan bahawa Singapura dijumpai dan dibuka oleh pihak British melalui Stamford Raffless, sementara kaum Cina, Melayu dan India di pulau tersebut semuanya adalah pendatang dari tanah besar masing-masing.
Walaubagaimanapun, penulisan ini bukannya mahu menceritakan mengenai Singapura (mungkin di lain waktu), sebaliknya mengenai pembukaan Pulau Pinang menerusi 2 sumber, yang mungkin tidak akan dipaparkan di media-media massa atas sebab-sebab tertentu. Maklumat alternatif ini tidak boleh dibiarkan untuk disimpan begitu sahaja, sebaliknya perlu dikemukakan supaya masyarakat umum dapat berfikir dan membuat kajian serta penyelidikan sendiri untuk mengesahkan kesahihan fakta-fakta ini yang mungkin telah digelapkan dengan sengaja oleh pihak-pihak yang berkepentingan.





 Pembukaan Oleh Pembesar Dari Sumatera 

Penulisan bagi siri pertama ini akan memfokuskan terlebih dahulu kepada beberapa sumber yang menyatakan bahawa Pulau Pinang telah dibuka oleh beberapa pembesar yang berhijrah dari Sumatera.

Daripada catatan seorang pengembara Inggeris, James Lancaster, menyatakan Pulau Pinang sebelum tahun 1591 didapati tidak berpenghuni, dipenuhi pokok Pinang dan hanya sesekali sahaja dikunjungi anak raja dari Kedah untuk berkelah dan bermain.

Menurut Profesor Dr. Ahmad Murad Merican, seorang pensyarah dari Jabatan Pengurusan dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi Petronas, yang telah mengkaji sejarah pembukaan Pulau Pinang sejak akhir tahun 1990-an lagi, berkata seawal abad ke-18 beberapa kawasan di Pulau Pinang, termasuk Batu Uban dan Gelugor sudah diduduki orang Melayu. Katanya, pada awal 1700, Batu Uban dibuka sekumpulan orang Melayu berasal dari Pagar Ruyong, Sumatera diketuai Mohamad Salleh atau lebih dikenali sebagai Nakhoda Intan, manakala di Gelugor pula kawasan seluas kira-kira 40 hektar diterokai Dato’ Jenatun ibni Raja Labu serta pengikutnya yang juga berasal dari Pagar Ruyong sejak tahun 1749. Beliau berkata, tanah seluas kira-kira 40 hektar yang diterokai Dato’ Janatun di Gelugor itu adalah pemberian Sultan Kedah ketika itu, Sultan Muhammad Jiwa Zainal Abidin Shah ll. Bagi menghargai kurniaan Sultan Kedah itu, Dato’ Janatun menghadiahkan pula kepada baginda 10 buah naskah al-Quran bertulisan tangan yang dibawa dari Pagar Ruyong.

Dalam Journal Malayan Branch Royal Asiatic Society (Jambras) Jilid 7 keluaran 1929, ada catatan mengenai orang Melayu yang sudah membuka ribuan hektar tanah di Jelutong, Batu Lancang, Sungai Gelugor, Batu Uban, Sungai Dua dan Sungai Nibong sebagai tempat kediaman serta kawasan pertanian lama sebelum Francis Light tiba.Daripada hasil kajiannya, orang Melayu yang tinggal di Pulau Pinang sebelum tahun 1786 sudah membentuk institusi sosial yang lengkap dan mempunyai ketua serta golongan ulama yang bertindak sebagai pemimpin agama serta kerohanian yang berpusat di masjid.

Dengan bukti-bukti sejarah seperti buku, artikel dan salasilah, Ahmad Murad memberitahu, Dato’ Jenaton berasal dari Pagar Ruyung di Sumatera, Indonesia, sebelum beliau berpindah pula ke Batu Bara yang juga terletak di Sumatera. Menurutnya, pasangan Dato’ Jenaton dengan isteri pertamanya, Ambun Suri dari Pagar Ruyung tidak dikurniakan anak. Apabila beliau berhijrah ke Baru Bara, Dato’ Jenaton berkahwin pula dengan Tuan Gadih atau Cik Puang, anak pembesar di sana dan dikurniakan seorang anak. Selepas berhijrah dan membuka Pulau Pinang pada tahun 1749, Dato' Jenaton melalui perkahwinan ketiganya dengan seorang wanita berketurunan Arab-China, dikurniakan dengan empat orang cahaya mata.Namun, satu perkara yang dikesalkan Ahmad Murad dan seorang lagi pengkaji sejarah Pulau Pinang serta salasilah Dato’ Jenaton, Fazil Shuhaimi Talib, nama isteri ketiga individu yang membuka Pulau Pinang seperti didakwa mereka itu sehingga kini masih belum ditemui. Namun beliau akan terus mengkaji dan mendapatkan nama isteri ketiga Dato Jenaton itu kerana beliau merupakan asal-usul keturunan Dato’ Jenaton di Malaysia, termasuklah Ahmad Murad dan Fazil sendiri yang merupakan sepupu merangkap waris generasi ke enam Dato' Jenaton.

Pada tahun 2002, sebuah persatuan tidak berdaftar yang dinamakan Jawatankuasa Keluarga Dato' Jenaton telah ditubuhkan. Salasilah keluarga ini juga mencatat beberapa nama besar waris Dato’ Jenaton seperti Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique; Pengerusi Eksekutif Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Tan Sri Rozali Ismail; dan Presiden Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia, Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawan Teh. Rozali merupakan pengerusi jawatankuasa keluarga itu, sementara presidennya pula ialah Rahmah Abdul Aziz. Ahmad Murad serta Fazil merupakan Ahli Jawatankuasa persatuan berkenaan. 

Pada bulan November 2008 yang lalu, seramai 30 orang daripada kira-kira 500 ahli persatuan itu di Malaysia telah ke Batu Bara untuk berjumpa dan bermesra dengan waris Dato’ Jenaton di sana. Waris-waris Dato’ Jenaton dari Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur itu juga berkesempatan melawat pusara, bangunan serta tinggalan yang mempunyai kaitan dengan individu itu atau warisnya. Di sana, perancangan perjalanan program lawatan mendapat kerjasama sepenuhnya dengan wakil keluarga Dato’ Jenaton sebelah Indonesia, iaitu Bapak M. Yusuf Morna atau dikenali dengan panggilan Buyung. Fazil dan Buyung bertemu di Kampung Medan, Petaling Jaya, Selangor secara serius pada tahun 2005 selepas Fazil beberapa kali melawat Sumatera untuk mencari waris Dato’ Jenaton di sana.“Setelah kami diperkenalkan melalui seorang kawan, saya dengan Fazil pada awalnya bertengkar membincangkan identiti Dato’ Jenaton. Ini kerana kajian kami (waris Jenaton di Indonesia) mendapati individu yang dimaksudkan bernama Jenan dan bukannya Jenaton seperti didakwa Fazil. Namun kami akhirnya sepakat bahawa individu yang dicari adalah orang yang sama,” jelas Buyung.
Sewaktu rombongan keluarga Dato' Jenaton dari Malaysia melawat ke Batu Bara, Medan, Indonesia, kumpulan ini turut disambut serta dipertemukan dengan Bupati (Pegawai Daerah) Batu Bara, Orang Kaya Arya Zulkarnain dan Ahli Parlimennya, Drs. Syarkowi Hamid. Menariknya, kedua-dua pembesar daerah yang terletak kira-kira 150 kilometer dari ibu negeri Sumatera Utara, Medan itu juga mendakwa mereka merupakan keturunan Dato' Jenaton di Indonesia."Berdasarkan salasilah, catatan dan bukti lain yang dikemukakan, saya isytihar dan akui keluarga Dato' Jenaton dari Indonesia dan Malaysia adalah daripada 'moyang' yang sama. Saya juga percaya melalui perbualan dengan Prof. Murad, Jenaton yang dahulu tiba dan membuka Pulau Pinang," ujar Arya. Menurutnya lagi, penemuan bukti sejarah itu diharap dapat mengeratkan hubungan Malaysia dan Indonesia amnya. 

Bagi Ahmad Murad dan Fazil serta seluruh waris Jenaton di sini, sejarah Pulau Pinang yang menyebut ia dibuka oleh Francis Light adalah tidak benar serta memperkecilkan peranan kaum Melayu Nusantara dalam pemerintahan kerajaan tradisional dan moden. Justeru itu, Ahmad Murad meminta kerajaan membantu menyediakan dana untuk kerja-kerja mengumpulkan bukti serta hal berkaitan. Katanya, bukti kukuh mengenai pembukaan Pulau Pinang oleh Dato' Jenaton ialah pusara individu tersebut bersama adiknya, Setia yang terletak di Persiaran Minden 1, Pulau Pinang iaitu di belakang premis Universiti Sains Malaysia (USM). Beliau mendakwa, kubur luas itu menandakan Dato' Jenaton sebagai seorang pembesar di situ pada masa lalu serta disemadikan di tanah yang dianugerahkan kepadanya oleh Sultan Kedah dahulu."Kini, sejarah pembukaan Pulau Pinang perlu diubah dengan menyebut pembuka asal pulau iaitu Dato' Jenaton sebelum kedatangan Light. Ini penting kerana kebelakangan ini beberapa pihak yang tidak memahami dan malas mengkaji sejarah mengatakan orang Melayu juga adalah pendatang di negara ini. Ini yang perlu diperbetul," katanya. Ketibaan Francis Light sendiri yang mendarat di Tanjung Penaga (sekarang Kota Cornwallis) pada 11 Ogos 1786 telah disambut oleh pengikut Datuk Jannaton. Buktinya, sebelum Francis Light sampai, telah terdapat petempatan Melayu dan kubur lama di sekitar Batu Uban. Menurut seorang pensyarah lain dari Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Mahani Musa, yang telah menjalankan kajian sejarah Pulau Pinang sejak tiga tahun lalu menemui satu jurnal karangan seorang pengkaji Inggeris yang ditulis pada tahun 1795, Menurut catatan jurnal tersebut, Pulau Pinang telah dibuka olah seorang ilmuan Islam dari Acheh bergelar Dato' Keramat pada 1705 dan membuka perkampungan Melayu di Datuk Keramat yang diambil sempena nama ilmuan Aceh tersebut. Malah catatan Francis Light sendiri menyatakan bahawa selepas empat hari beliau mendarat di Pulau Pinang, terdapat 30 penduduk Melayu yang memanggil tempat ini sebagai Tanjung Penaga. Menurut Dr. Mahani, kajian secara terperinci perlu dilakukan bagi memperbetulkan tanggapan umum setelah ada penyelidik sejarah berjaya membuktikan bahawa Pulau Pinang sudah pun diterokai oleh orang Melayu sebelum kedatangan Francis Light. Penerangan daripada kedua-dua sumber tersebut jelas menunjukkan bahawa orang Melayu memang telah lama membuka dan menduduki Pulau Pinang sebelum kehadiran Francis Light. Adalah satu penghinaan apabila mengatakan Pulau Pinang dibuka oleh pihak British seolah-olah orang Melayu di tanah besar Semenanjung tidak menyedari kewujudan pulau tersebut, sedangkan sejak zaman Srivijaya lagi, pelaut Melayu telah belayar hingga ke pantai timur Afrika dan menjumpai Pulau Madagaskar (hingga kini keturunan mereka masih ada di sana dan dikenali sebagai orang Merina), tetapi logikkah sebuah pulau yang terbentang di hadapan mata tidak disedari atau diterokai? Selepas kemerdekaan Tanah Melayu pada tahun 1957, Pulau Pinang sebagai salah satu wilayah Negeri Selat, tidak seperti Dinding yang dipulangkan semula kepada Negeri Perak, diberikan status sebagai sebuah negeri tersendiri, biarpun masyarakat Melayu tidak lagi menjadi kaum majoriti di pulau tersebut. Ada pendapat yang mengatakan Pulau Pinang dibiarkan menjadi sebuah negeri yang tersendiri atas pertimbangan Perdana Menteri ketika itu, iaitu Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, atas sebab komposisi penduduk Pulau Pinang yang lebih ramai bukan Bumiputera, dibimbangi akan menjejaskan keseimbangan penduduk di Negeri Kedah. Adakah Pulau Pinang akan dipulangkan kembali menjadi sebahagian daripada wilayah Negeri Kedah Darul Aman pada masa hadapan? Hanya masa sahaja yang akan menentukannya.




Sejarah Boria




Boria adalah sejenis teater tradisi yang amat popular di negeri utara Malaysia, terutama Pulau Pinang. Secara umumnya asal permainan boria dikaitkan dengan peristiwa Karbala, iaitu peristiwa pembunuhan Saidina Hussein r.a oleh Muawiyah bin Abi Suffian. Dibawa oleh tentera British berfahaman Syiah dari India ke Pulau Pinang seawal abad ke-19.

Pada mulanya sebagaimana amalan Syiah, mereka melahirkan kedukaan di atas peristiwa tersebut dengan menyeksa diri sendiri. Namun, perubahan masa dan sekatan terhadap penyebaran pemahaman Syiah menyebabkan boria mengambil bentuk baru.

Menjadi wadah hiburan menggabungkan lakonan/sketsa, tarian (para sailor) dan nyanyian rangkap bersyair diketuai seorang penyanyi yang dikenali sebagai Tukang Karang. Peralatan muzik yang digunakan dalam persembahan boria tidaklah begitu khusus. Aspek yang penting ialah keupayaan para pemuzik untuk membawa irama yang dapat mengiringi nyanyian tukang karang. Lantaran itulah kadang-kadang alat muzik yang digunakan hanyalah gendang dan violin. Walau bagaimanapun, seandainya lebih banyak alat muzik yang dapat digunakan semakin menarik persembahan tersebut. Di antara alat muzik yang sering digunakan ialah violin, gambus, marwas, tabla, simbal, gendang, akordion, harmonika dan lain-lain.

Hubungan di antara pakaian, muzik, dialog dengan cerita yang dimainkan hendaklah sesuai, jika cerita Arab maka pakaian yang digunakan adalah ala Arab. Begitu juga dengan muzik dan tarian yang dimainkan juga mirip bentuk Arab termasuklah bahasa yang digunakan pun telor Arab. Sketsanya banyak unsur nasihat berdasarkan isu semasa/isu keluarga dalam mengharungi kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment